Pitch

Rekryteringsfilmer & foto, Cementa

Upplägg för rekryteringsfilmer (employer branding videos)

  • Yrkesgrupper: processoperatör, lastmaskinsförare, miljöingenjör, industrielektriker, tribolog, mekaniker, truckförare
  • Längd kortfilmer: 20-30 sekunder
  • Längd längre film:  2-3 minuter beroende på hur många korta filmer som läggs efter varandra
  • Inspelningsplats: Cementa, Skövde och eventuellt Slite
  • Filmerna ska vara i liggande format (16:9).
  • Filmerna ska fungera både med och utan ljud.
  • Filmerna ska ha musik.
  • Filmerna ska vara textade.
  • Filmerna ska ha voiceover. Kvinnlig voicover om det är män i sin yrkesroll som visas. Manlig voiceover om det är kvinnor i sin yrkesroll som visas.
  • Voiceover köps in externt, därav exkluderat i denna offert. Pris avgörs på antal ord, hur många olika voiceovers samt hur många ändringar vi vill göra. Men min uppskattning är att det kommer kosta ca 12.000 exklusive moms.
  • Cementa står för textmanus, dvs vad som ska sägas i voiceover samt eventuellt tagline.

Upplägg för rekryteringsfoto (employer branding videos)

  • Fotografering av varje person som också filmas, porträtt och in action.
  • Cementa får ett galleri med alla bilder där ni gör urval vilka som ska redigeras.
  • Slutleverans: 10 högupplösta redigerade bilder per person som porträtteras.

Exempelfilmer att diskutera kring


 

CSN: Rätt upplägg, bra längd, saknar text för att kunna visas utan ljud.

 


 

Tillväxtverket: Rätt upplägg, bra längd, saknar text för att kunna visas utan ljud. Här är personen som filmas speaker vilket kräver betydligt mer av de medverkande.

 


 

LKAB: Bra känsla, rätt upplägg, fungerar utan ljud. Dock alldeles för lång.

 


 

VOLVO: Bra känsla, inte rätt upplägg för dessa filmer, men bra exempel på hur man kan sätta samman en längre film av flera korta presentationer.