Pitch
Rekryteringsfilmer & foto, Cementa
Upplägg för rekryteringsfilmer (employer branding videos)
- Yrkesgrupper: processoperatör, lastmaskinsförare, miljöingenjör, industrielektriker, tribolog, mekaniker, truckförare
- Längd kortfilmer: 20-30 sekunder
- Längd längre film: 2-3 minuter beroende på hur många korta filmer som läggs efter varandra
- Inspelningsplats: Cementa, Skövde och eventuellt Slite
- Filmerna ska vara i liggande format (16:9).
- Filmerna ska fungera både med och utan ljud.
- Filmerna ska ha musik.
- Filmerna ska vara textade.
- Filmerna ska ha voiceover. Kvinnlig voicover om det är män i sin yrkesroll som visas. Manlig voiceover om det är kvinnor i sin yrkesroll som visas.
- Voiceover köps in externt, därav exkluderat i denna offert. Pris avgörs på antal ord, hur många olika voiceovers samt hur många ändringar vi vill göra. Men min uppskattning är att det kommer kosta ca 12.000 exklusive moms.
- Cementa står för textmanus, dvs vad som ska sägas i voiceover samt eventuellt tagline.
Upplägg för rekryteringsfoto (employer branding videos)
- Fotografering av varje person som också filmas, porträtt och in action.
- Cementa får ett galleri med alla bilder där ni gör urval vilka som ska redigeras.
- Slutleverans: 10 högupplösta redigerade bilder per person som porträtteras.
Exempelfilmer att diskutera kring
CSN: Rätt upplägg, bra längd, saknar text för att kunna visas utan ljud.
Tillväxtverket: Rätt upplägg, bra längd, saknar text för att kunna visas utan ljud. Här är personen som filmas speaker vilket kräver betydligt mer av de medverkande.
LKAB: Bra känsla, rätt upplägg, fungerar utan ljud. Dock alldeles för lång.
VOLVO: Bra känsla, inte rätt upplägg för dessa filmer, men bra exempel på hur man kan sätta samman en längre film av flera korta presentationer.